2007年7月20日

果王物語vs獨立50年

那天又偷偷回家 途徑文丁 看到大堆大堆的榴蓮興起...就停下車子 買幾粒給家人吃
賣榴蓮的,是一位馬來阿伯..大約70歲...

我問:AH DUK, Macam mana Jual?
榴蓮販:Adik, lu banyak pandai pilih, saya ni semula durian hutan。
我問:Durian hutan apa beza dengan Biasa punya...
榴蓮販:durian hutan pun tak tau ar?ini adalah paling bagus
我問:harga sama kan?
榴蓮販:Memang Mahal sikit la... Tapi saya boleh Grandtee u Makan..
我問:So berapa Sekilo?
榴蓮販:empat biji 25ringgit,angkat la lapan biji, durian hutan susah nak cari
我問:Banyak mahal la... kurang sikit la... lapan biji empat puluh la
榴蓮販:tak boleh la,ini betul betul banyak sedap de,sudah banyak murah..
我問:saya tak cukup wang, kalau lima puluh , saya tak mau!
榴蓮販:okla..lu suka la, empat puluh , empat puluh la
正當我從錢包抽著錢時,這位可愛的馬來老人家突然唱起歌來...
榴蓮販:miskin kan melayu , kaya kan cina... mati kan melayu ,hidupkan cina
我問:tuk, sikit wang saja.. mengapa mau nyanyi macam ni, bukan kerajaan banyak tolong?
榴蓮販:lu mana tengok melayu ada kedai, semua kedai cina saja...
我問:biar saya kayakan tuk sekarang

在說完這句話後,我就拿著榴蓮走了,可是他卻還是在唱個不停,或許很多人說得對,就算有一天,我們被同化了,也會被馬來人針對!!

5 Comentários:

ching 提到...

那榴槤到底好吃嗎?

thai yin 提到...

我也有同樣的問題..到底榴槤好吃嗎?
那和普通的有什麼分別?8bijiRM40,感覺真的很貴....^_^

ecchua 提到...

對於山榴槤的行情,你應該問問你的同事阿福少,他非常喜愛吃山榴槤。

從這裡開始 提到...

其实,这问题很多人都问我!真的对不起,那天赶时间而没有把事情交待清楚!

8粒山榴莲。。。5粒完全生虫,不能吃!3粒已经出水(已经很久了) 。。。更过分的是,我问人了,根本不是山榴莲。

匿名 提到...

山榴槤,首先榴槤刺特別長。其二,味道其怪,非常人能接受,其三,現在山榴槤很難找到了。
我在這一季,還找不到來吃哩。

我猜,你買到的是山番港榴槤,而不是山榴槤。

常有不少人弄混淆的。

  ©Template Blogger Elegance by Dicas Blogger.

TOPO